Friday, February 11, 2011

DYSLEXIA


hahahhaa.....tgh2 tengok citer Hindustan dengan member cik Timah, namanya Cik Mala.... citer ni berkisahkan, seorang budak yang mendapat penyakit 'DYSLEXIA'...menyayat hati citer ni... susah untuk ditafsirkan, Kisahnya mengenai seorang budak yang menghidapi penyakit dyslexia. Penyakit ni menyebabkan seseorang kanak-kanak itu mengalami kesukaran menulis dan membaca. Mereka akan menghadapi masalah untukdeal dengan text and numbers. Antara simptomnya (eh, simptom ke nak sebut dia..hehe), mereka akan tulis terbalik..b akan jadi d..begitu gak sebaliknya.
Tapi penyakit ni boleh diubati, cuma memerlukan kesabaran dan kekreatifan si pengajar untuk mengubati si pesakit.Rupa-rupanya budak-budak yang dyslexia ni kebanyakannya (atau semua kot??) kreatif orangnya si budak tu nama nya Isnan.. lukisan dia mmg powerr....aku sampai kaget masa tgk mak dia belek diari Isnan yg Isnan tiggalkan sebelum dihantar ke sekolah tulis pasal cerita tu kat sini kerana:

acece,,,,, cik Timah tulis citer ni sebab:

1. Terfikir-fikir, macam mana nak kesan penyakit gini dari awal..sebab kita tak nampak. Dah besar baru nampak. Bila masa anak-anak tu dah mula bercakap dan menulis. Bayangkan, kalau kita dapat kesan masa dia dah masuk darjah satu. Kemungkinan besar dia akan tercicir...sebab, untuk mengubati penyakit ni memerlukan masa dan ketekunan serta kesabaran si pengajar dan si pesakit. Kesungguhan masing-masing termasuk ibu bapa dan orang-orang sekeliling kerana bagi yang cetek pengetahuan mengenai pengakit ini, akan menganggap kanak-kanak tersebut nakal, pemalas atau lebih teruk, bodoh-piang! Masa inilah KEPRIHATINAN menjadi isu utama ;)

2. cmne nak ubati dan menghadapi bila kita akan bertemu seseorang yg menghadapi seperti si Isnan...

3. Citer ni, melambangkan kesungguhhan seseorang kanak2 yang amat memerlukan perhatian dan pengajaran yang tanpa tekanan.. Cik Timah ngan cik Mala Sampai "jerit"( keluar air mata mahal cik Timah)... kuatnya seseorang itu menghadapi dugaan dari Mu Ya Allah...
setelah cik timah belek2 web...cik timah jumpa la... cmne nk Ubati penyakit ni..
tgk la slide SETERUSNYA......

No comments:

Post a Comment